23/7/16

Les vies més clàssiques de Calanques

Ens instal·lem a l’area Marlypark per ACs  a Marsella, no és un indret molt idíl·lic però si tranquil, econòmic  i el noi que ens atén a recepció és molt amable, ens dóna una gran quantitat d’informació  i mapes  de què veure i fer a Marsella.

Marlypark no és d'allò més bucòlic però hi vam estar molt bé

I des del camp base a Marsella vam escalar:

La Grande Candelle per les vies “La Civa”  200m 6a i  “La Centrale” 120m 6b+.
Se surt del pàrquing de Luminy i en una una hora (més o menys ) arribem a peu de paret. L’aprox. és  força evident.
“La Civa” és una agradable línia que corona el primer sòcol, no passa de 6a però és ben vertical i ens ofereix canto generós. En dues tirades ens plantem a la gran vira , des d’allà podem contemplar l’aresta dels Marsllesos, una línia  molt elegant bastant transitada .        Nosaltres continuem fins arribar a l peu de la “Centrale” una ruta històrica amb la firma  Livanos - Rébuffat. I quina gran línia, brutal! Diedre ,travessia, placa … molt molt bona. Encara hi trobarem algun pitó i està re-equipada amb químics ( com la gran majoria de les vies a Calanques)  Per la tornada, cal baixar seguint el perfil del cim fins a un ràpel i desfer el camí de l’aprox. Per fer les dues vies vam estar unes 4 h i mitja, i de material dúiem  alguns camalots mitjans que no vam utilitzar. Les dues vies no són pas gaire complicades, al contrari , ofereixen una escalada molt agradable.

La gran Candelle ens espera, el camí d'aprox no té pèrdua

1era tirada de la Civa

Llarg que ens porta a la vira

Vistes de l' aresta de l'aresta al creuar la vira per anar a la Centrale

Al fons la punta de Cap Morgiu

Creuem la vira caminant i ja hem trobat el peu de via!

La primera tirada fem la  variant " Pretty woman" un 6a amb un aire molt verdonià.

Travessia espectacular amb La Concave al fons

I al baixar vam tenir aquestes vistes :

Una cordada a l'aresta dels Marsellesos

I de tornada ens vam desviar cap al  mirador

Una dia que a meteo es presentava rara vam decidir anar a la zoan de les Goudes, a una  cova on hi ha vies d’esportiva . L'entorn és espectacular  i ni que sigui per fer una caminada val la pena . Però , pel que fa al sector  d’esportiva hi ha poc a dir, no és cap maravella,  vies de desplom amb mal tacte i poc atractives. Vam fer un parell de vies però no ens van semblar res de l’altre món.

Pintoresca cala des d'on  comencem a caminar

El sector d'esportiva , sembla espectacular però les vies no són gaire bones:

Abans de que arribi la pluja tornem cap al cotxe:

Una altra via que ens va sorprendre i ens va agradar molt va ser la travessia “Bora  Bora” 6b+  a  cap Morgiu.  Una línia molt divertida, ben arran d’aigua però amb molt d’ambient. Vam tenir un dia bastant ventat i amb la mar esverada   que li van donar més salsa  a tota l’ascensió. Una altra clàssica 100 % recomanable. Per acceder-hi anem fins a  Morgiu i aparquem en un  cala molt  bucòlica i marina, barquetes, pescadors…Per trobar els rapels d’accés cal anar fins al cap Morgiu , i just abans la punta el camí gira  a la vesant oest cap unes runes (les segones que passarem) i en aquella banda hi ha  la reunió.  Material cintes i  una corda de 80m.

Cap a Cap Morgiu amb la  Gran Candele i la Concave al fons

Buscant els ràpels, que aquí no hi eren. Estaven a l'altra banda

Brrrr! Feia aire i fresqueta !!

I anar flanquejant

El diedre de l'últim llarg que ens retorna a dalt el Cap Morgiu

Tornant cap al pàrquing

Acabat tot, ens quedem contemplant petit port ...molta tranquil·litat

I amb aquesta entrada acabo amb totes les vies que vam escalar a Calanques més o menys en vam fer una a cada paret més clàssica, però queda molta , molta cosa per fer. Per l’últim dia vam deixar la “ La Concave” volíem fer la via “Au dela de la  Verticale” però un fortíssim mistral ens va treure la idea del cap, i vam enfilar-nos per la  “Por que te vas?” 6c que és més ràpida i fàcil, però la verita no ens va semblar res de l’altra món. De totes les que vam fer és la que menys ens va agradar,  un suposat llarg de 6a super raro  amb moltes xapes com per fer A0 …no sé, la vam trobar rara.

I aquell dia després d'acabar la via vam marxar de les Calanques. I vam marxar amb molt bon gust de boca, pels  paissatges, les vies, les mogudes de baixar i escalar arran de mar ,l'ambient que té aquest tipus d'escalada.