23/2/21

Mortirolo i Gavia, una ruta de les que no s'obliden

Continuem   en la zona de Bormio (Itàlia), el nostre següent objectiu és la  ruta que ens portará al coronar els mítics ports  del Mortirolo i el Passo del Gavia.

El Mortirolo o Passo della Folpa  (1852) comunica les zones de Alta Valtellina i la Alta Val Camónica.  Aquest pas s' amaga entre els colosals Gavia i Stelvio i  ens encararem amb una ascensió exigent,  no gaire llarga però  amb  dures rampes.

El Passo Gavia amb la seva alçada de 2.652 m es pot coronar per la vessant de Bormio o   per la vessant  sud que arranca de Ponte di Legno.  La pujada pel sud (que és la que vam fer) està classificada de 1º categoria amb uns 20 km, un desnivell de 1400m i una mitjana del 7,9% arribant a rampes del 16%.  Es tracta d'una bona pujada de fons amb un paisatge grandiós i una carretera molt salvatge.

Veníen dies de mala meteo i vam haver de fer la ruta el dia després d'haver fer l'Stelvio, (per veure la cròncia del Stelvio clica aquí)  malgrat tenir les cames cansadetess , la motivació i la il·lusió  ens van donar la força per pedalar i gaudir aquesta viatge en bici que va resultar ser preciós i intens.

Mortirolo i Passo del Gavia  112km 3332m desnivell

La nostra ruta comença als afores de Bormio, baixem direcció Sud per la SP27,  al cap d'uns 20 km trobem l'indicador cap a Mortirolo i ens enfilem amunt. Ens vam enfilar per la pujada de Gosio.  Surten uns 14 km.

La carretera és estreta, protegida per bosc i ràpidament guanya  alçada. Ens agrada, és tranquil·la i solitària, i a dalt s'obre regalant-nos unes vistes infinites del territori que ens envolta.  Anem pujant gaudint de la pau que es respira, cap cotxe, ningú... Els últims quilòmetres són els més empinants però encara anem frescos i els gaudim moltíssim.

I arribem dalt, el Coll és una raconada petita i seria molt més  bucòlica sinó hi haguessin possat un wc i un carregador per  bicis elèctriques, indubtablement el temps canvien...

Amunt!

Primers quilòmetres per bosc

Anem pujant i deixant el bosc enrere, s'obre el paisatge

Poc abans de coronar... Quin lloc!!

El petit muntatge del Coll

Quim, que hem fet el Mortirolo!! Qui ens ho havia de dir..je je! Sempre escalant,  siguin parets o colls...

Entrepà, fotos de rigor, i cap avall. Direcció Est prenem la carretereta que ens porta al poble de Monno, també ens espera un descens tranquil, entre revolts pronunciats i boscos que ens salven de la calor amb la seva ombra.  Arribem a la SS42, la general  que porta cap a Pratto di Legno, una carretera bastant transitada però que ràpid deixarem perquè pocs quilòmetres abans del poble de Davena,  veiem un cartell de Carril Bici que també hi va. Sense dubtar-ho ens hi posem, és més lent i més llarg ja que s'enfila molt suaument pel fons de la vall, però més tranquil i segur.

Baixant cap a Monno. Eps! Una font  parem!!

Per la "pista ciclabile" que ens porta a Ponte di Legno

Curiostats del carril bici...Que petits que som ...

Parem en un bar de Ponte di Legno per  omplir el dipòsit amb un entrepà de truita, encara ens queda un bon "tute" fins arribar al Gavia. Per arribar al inici de la pujada seguim els indicadors "Passo Gavia" però fan fer una mica de volta per fora el poble , hauria sigut més curt creuar el poble per l'interior en línia recta.

Pugem gairebé sols, resulta que hi ha hagut una esllavissada de roques més amunt i hi ha màquines netejant la carretera, per tant està tancada al tràfic de vehicles.

I vinga! Comencem la segona ascensió de la jornada, les cames  ja estan tovetes, però la felicitat d'estar pedalant per allà ens encobria el cansanci.

Superat el poble de Santa Apollonia, ens trobem amb la part dura.  Comencem amb   una zona de bosc, carretera estreta, ferradures i algunes rampes del 16%.

Quilòmetres incials..Els primers el mes durs

Abandonem el boscatge per endinsar-nos en paisatge d'alta muntanya. Espai obert, prats, turons i una carretera estreta que a trams no té  barana. Quin ambient! La postal que ens envolta és única.

A uns 3 km  per acabar, passem un túnel, totalment a les fosques i una bona pujadeta al 9%. Un moment una mica estressant, per la foscor i per les motos que venien darrera que feien un soroll terrorífic ja que resonava a dins el túnel.

Acabem amb unes rectes amb vistes al LLac Nero i ja deixant totes les forces que queden a  sobre els pedals (jo més que el Quim, el va molt més "suelto"!) I ja som dalt!

Malgrat el cansament és impossible no gaudir amb aquest paisatge...

I amunt, i amunt..

Ens quedem una estona a l'entrada del refugi Bonetta gaudint del solet i del moviment que hi ha per allí dalt, i ja Baixem cap  a Bormio.

No ho sabíem i resulta que estan asfaltant  la carretera i han parat el trànsit una bona estona.  Ens espera una bona "retenció" , Doncs re,  a esperar.  Finalment en deixen passar però  uf!  Que desagradable passar per l'alquitrà cal anar a poc a  poc per no aixecar-lo  i que no s'enganxi a la bici.

Aquesta vessant que porta a Bormio, no és tan autèntcia ni muntanyosa com l'altra,  ens quedem amb la de Pratto de Legno.

Paciència...

Primers quilòmetres del descens..I tot avall!

I acabem a Bormio, contentíssims per l'activitat , pel que hem pedalat i per tot el que hem pogut contemplar.  Ruta preciosa i exigent.